Timeplan

VINTERPLAN 

8.januar - 25.mars

TIMEBESKRIVELSER

 

FARGEKODER

  Kondisjon

  Styrke

  Kondisjon og styrke

  Dans/trinn

  Velvære

  Kurs

 

Kondisjon

Kondis: Effektiv trening av kondisjonen med bevegelse til musikk på gulvet. Relativt enkle trinn og uten lange trinnserier. Noe hopp, men dette styrer du selv. Tips gis på hvordan du kan gjøre det tyngre og lettere. Varighet 30 minutt.

Kondis Step: Dette er også en effektiv trening av kondisjonen med bevegelse til musikk, men hvor vi trør opp og ned på en kasse. Relativt enkle trinn og uten lange trinnserier. Her er det noe hopp, men du får alternativ uten hopp. Varighet 45 minutt eller 60 minutt.

Sykkel: Vi sykler på spinningssykler hvor vi visualiserer en løype med variert terreng etter fengende musikk. Effektiv og enkel kondisjonstrening hvor du selv justerer belastning og tempo. Varighet 30 og 45 minutt.

Frokostsykkel: Som timen over, men her er vi tidlig «på an». Mulighet for å kombinere med Frokoststyrke og spise frokost sammen med oss før dagen starter for fullt. Varighet 30 minutt.

Styrke

Styrke: Her trener vi funksjonell styrketrening som betyr at vi bruker store deler av kroppen på hver øvelse med fokus på kjernemuskulatur og god teknikk. Store muskelgrupper som mage, rygg, bryst, sete og lår får jobbet godt. Vi bruker utstyr som ball, strikk og egen kroppsvekt. Varighet 30 minutt.

 

Kondisjon og styrke

Frokostsirkel: Frokostsirkel: Her trener vi god, gammeldags sirkeltrening med kondisjon- og styrkeøvelser om hverandre. Gir deg god energi resten av dagen. Enkel frokostservering i etterkant til kr 30,- pr stk. Varighet 30 minutt.

Seniortrim: Seniortrim: Trim for alle over 60 år hvor vi trener kondisjonen ved hjelp av bevegelse til musikk, styrkeøvelser ved hjelp av egen kroppsvekt og strikk samt balanse og uttøyningsøvelser. Felles lunsj 1 gang i månedenJ. Varighet 45 minutt.

Dans/trinn

Seniortrim:Dansemix: Her danser vi oss igjennom ulike rytmer som salsa, merengue, cumbia, hip hop, disco, swing, can can og mye mer. Her har vi fokus på å senke skuldrene, bare danse og ha det gøy! Du trenger ikke ha danseerfaring fra før. Varighet 30 minutt.

Step: Kondisjonstrening, men hvor vi utfordrer koordinasjonen litt mer. Vi beveger oss til musikk på stepkasser hvor vi kombinerer flere trinn sammen enn på Kondis Step timen. Varighet 30 minutt.

Velvære

Mykyoga: Her har vi kun yogaøvelser nede på matta og alternativer blir gitt i forhold til plager en måtte ha. Vi lærer å bruke pusten i øvelsene som gjør det lettere å øke bevegeligheten, men også som et verktøy i forhold til stress. Fin for deg som er ny til yoga. Varighet 45 minutt.

Yoga: Fin time for deg som ønsker å få «litt av alt» i en yogatime. Det blir både fokus på å styrke kjernemuskulaturen, men vi jobber også med bevegelighet og balanse. Fin for deg som er ny til yoga. Varighet 60 minutt.

Pilates: Pilates er trening av styrke, bevegelighet, kroppsholdning og kroppsbevissthet. Målet med treningen er en kropp i balanse. Det vil si en kropp hvor det er balanse mellom styrke og bevegelighet i alle ledd, samt mellom store og små muskelgrupper. Pilates er fysisk trening, men også en type body-mind trening, Gjennom å bruke pust, fokus og konsentrasjon, må man være tilstede både i kropp og hjerne. Varighet 45 minutt.

Kurs

Yogakurs for barn:  Dette er et kurs som går over 5 uker. Her leker vi oss igjennom ulike yogastillinger som f.eks bananen, krokodillen, dragen og svanen. Vi jobber med balanse, styrke av indre muskulatur, smidighet og kroppsbevissthet. Vi lærer også om pust, mentalt fokus og virkningen av yoga som for mange blant annet er økt ro og konsentrasjon i tillegg til det fysiske. Varighet 45 minutt.

Vi har puter og pledd barna kan låne, men det er også lov å ha med egne.

Du må ikke være medlem for å være med på kurs. Se egen pris i prisliste og se Timeplan for oppstart. For spørsmål og påmelding, send Solrun en mail på treningssenter@storhallkarmoy.no.